Kaderine terk edilen köy okulu otizmli çocuklara umut oldu
ANTALYA’nın Aksu ilçesinde terkedilmiş ve atıl durumdaki 70 yıllık köy okulu, yaptığı iyileştirme çalışmalarıyla otizmli çocuklar için eğitim merkezi haline geldi. 12 otizmli çocuk hem okulda ders alıyor hem de bahçedeki hayvanlarla ilgileniyor. Okul müdürü Demet Çileli, “Milli Eğitim Bakanlığı Gençlik ve Gençlik Spor Bakanlığın desteği ile tamamen ücretsiz. Bu bir pilot uygulama ve Antalya’da gerçekleştirdik. 81 ilde başlatmak için girişimlerde bulunduk” dedi.
Aksu ilçesine bağlı Topallı Mahallesi’nde 1950 yılında yaptırılan ve yıllar önce terk edilen köy okulu için Akdeniz Otizm Spor Kulübü Derneği proje hazırladı. Harap durumdaki okulun otizmli çocuklar için eğitim merkezine dönüştürülmesi amacıyla başlatılan proje, Milli Eğitim Bakanlığı ile Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından onaylanınca, gönüllü iş adamı yenileme çalışmalarına öncülük etti.
Çalışmaların tamamlanmasıyla hazır hale getirilen ve ‘Aksu Özel Yürekler Halk Eğitim Merkezi’ adını taşıyan okulda 12 otizmli çocuk eğitime başladı. Çocuklar haftada 5 gün 8 saat eğitim alırken, anneleri de onlara eşlik ederek yemek ve okulu temizliyor. Otizmli çocuklar okulda takı tasarımından spora kadar pek çok alanda eğitim alıyor. Bahçedeki ‘Fıstık’ ve ‘Kadife’ adlı 2 eşek, koyun, kaz, tavuk ve köpeklerle de vakit geçiren çocuklar, kendilerini evlerinde gibi hissettikleri okullarında yeni bir hayata hazırlanıyor. Bir rüyada gibi hissettiklerini söyledi. Çileli, “Burası otizmli çocuklarımız için hayalini kurduğumuz bir merkez. 1950’lerden kalma atıl bir köy okuluydu. Restore edip çocuklarımızı okutmaya başladık. Çok kötü durumdaydı. Burada eğitim görüyorlar.” . Hem çocuklarımız hem de anneleri rehabilite edildi.” 81 ilde başlatmak için girişimlerde bulunduk. Anneler çocuklarıyla geliyorlar ve onlar derse girdikten sonra okulu temizliyoruz. Hayvanları ilkokula getirdiğimizde çocuklar çok korkmuştu. Halit Mert, kamu ve STK işbirliğiyle okulu bitirdiğini anlattı. Kamu ve STK işbirliği ile hedeflediğimiz nokta. Burası atıl, terk edilmiş bir köy okuluydu. Artık her noktada yaşayan bir eğitim merkezine dönüşmüştür. Çocuklar tüm eğitimlerini burada alıyor. “Türkiye’de birçok okul ve terkedilmiş kamu binaları aynı şekilde dönüştürülebilir. Her şeyi devletten beklemeye gerek yok. Çocukların ve ailelerin severek geldiği bir okul ortaya çıktı.” “Çocuklarımızla temel spor eğitimi yapıyoruz ve davranış çalışması yapıyoruz. Burada antrenmanlarla günün 8 saatini geçiriyoruz. Çocuklarımız bize sıklıkla yoğun davranış problemleri ile geliyorlar. Genel olarak sosyal hayatta çocuklarımızın davranışlarını kontrol etmeye çalışıyoruz.” dedim. tasarım öğretmeni Yasemin Hoyraz, “Burada çocuklar boncuklarla takı, bileklik, kolye yapıyorlar. Genelde farklı ürünler yapıyoruz. Parmak kaslarının ve ince motor kaslarının gelişmesine çok yardımcı oluyor. El ve göz koordinasyonuna da birçok faydası var. Melahat Eğitimli oğlu İsmail ile merkeze gelen Aydoğan, “İsmail 2 aydır buraya eğitim için geliyor. Bir süre önce babasını kaybettikten sonra çok zor bir dönemden geçti. Burayı öğrendik ve işte buradayız. Burası bizim için bir umut oldu. İsmail, babasının ölümünün ardından yaşadığı üzüntüyü burada üzerinden atmaya başladı. Sosyalleşti ve sinirlerine hakim olmaya başladı” dedi.
Okulunu çok sevdiğini söyleyen öğrencilerden Yiğit İnhisarı, “Okulda okuyorum, spor yapıyorum, kuyumculuk yapıyorum. Arkadaşlarımla da aram çok iyidir. Koyun değil köpekten korkarım.” okulda.”